Demi Masa

.::Yang Sudi Bersama::.

sweet kekura..

Wednesday, January 11, 2012

Bukit Katil Vs Nilai

Assalamualaikum Wbt,

Alhamdulillah Allah izin untuk menulis kali ini..(eh.. bukan menulis, tapi menaip.. :p).

Thank You Allah... itu yang mampu terucap pabila dapat kesempatan untuk bercuti Jumaat hingga Isnin yang lalu. Kesempatan yang ada digunakan sebaik mungkin untuk menziarah keluarga paktan di Nilai dan pada hari jumaat pagi bergerak pula ke Melaka(umah maksu menaiki bas Transnasional. Syukran jiddan to Rafidah sebab sudi hantaq ke KTM Nilai. :)


Best sangat dapat berjumpa dengan semua sepupu perempuan yang sangat comel dan lincah, cuma Allah tak izin untuk mengambil gambaq mereka kerana bateri hp yang dah nazak(err..budak-budak kata bateri kong),Charger pula tertinggal di ofis..huhu.
Melayan kerenah mereka memanglah tak membuatkan kejemu-an walaupun sedikit..hihi .Semuanya jenis banyak mulut dan rapat dengan ana Semuanya ana anggap mcm adik sendiri... Almaklum, tiada adik perempuan ^_^ .

~ Amna Afiqah
~Dynaz Aqilah
~Dynaz Allysha
~Zarith Isyaireen

Biasalah, kalau anak sedara datang umah, maksu memang akan memasak, macam-macam yang dihidang, dapat juga melampiaskan rasa rindu masakan arwah bonda. Alhamdulillah. :)


"busu, air sirap ada??" soal si anak sedara
"ada tu dalam peti ais, dah tau sangat kau tu kalau datang sini mesti cari air sirap" jawab si maksu
"hihi... alaa... dah macam kewajipan la busu... air sirap busu ter-BEST in the world la.."- anak sedara
"pandai la koo..nama pun sirap, sama ja rasa dia" -maksu 
"eeeeiiiiii... tak sama laa busu... busu punya buatan sirap ada ummph! ngeee....nyum3"

Begitulah si anak sedara yang rapat dengan maksunya... paling best dapat masak cekodok bilis yang da lama sangat tak makan.. huk3

Kuali yang sudah panas dengan minyak akan dimasukkan cekodok ke dalamnya sebentar lagi... (err.. ala-ala masterchef gitu..)

"oooittt kak, apalah masukkan tepung tu guna sudu, gunalah tangan" si maksu menegur
"aalaa... sama ja kan.. bulat-bulat juga, masuk perut juga" si anak sedara menjawab. Bukannya apa, mudah dan tak perlu cuci-cuci tangan untuk menyambil buat kerja lain. huhu
"pakai tangan la lagi banyak hikmahnya.. esok-esok da kawen perut suami kena jaga, air tangan isteri tu kan lebih berkat tau. " maksu menasihat.
"eerrrr.... yalah.. nanti kalu da kawen akk pakai tangan la masak cekodok. ni kan nak makan sendiri..hihi" sengih si anak sedara.
" jangan nak mengada, tak payah tunggu kawen, buat dari sekarang" ujar maksu garang (saja wat suara garang)
" yalahhhhh.. baikkkk puan ayu..." si anak sedara sami'na wa atho'na.

Da siap masak.. masa untuk membedal... cicah sambal kicap superb buatan maksu.. memanglah soodap :) . Ayaq teh-o minuman sampingnya.  Alhamdulillah.


Hari Sabtu pi jalan-jalan dengan maksu n dynaz n allysha n zarith.Depa teringin nak makan Domino hasil belanja dari...( errrrr....agak2 sapa?) .. Alhamdulliah di izin rezeki yang diberinya, dapatlah belanja depa makan Domino.~ Bahagia :)

Malam harinya mengajar Dynaz membaca Alquran dan Allysha iqra'. Terang betul hati budak-budak tu.. cepat belajar n faham.Mereka berdua memang maksu hantaq ke kelas mengaji bersama seorang ustazah . Alhamdulillah. 

"kakak, mama cakap akak nak balik esok ea? " soal dynaz
"ha ahh.. akak kena balik esok sebab hari selasa akak da kerja" 
"aallllllaaaaa... akak duduk la lama lagi kat rumah dynaz, esok dynaz sekolah, nanti tak dapatla jumpa kakak" dynaz buat muka sedih. Kasihan pula melihatnya.
" tak pa... akak balik dulu, nanti akak datang lagi ea? " pujukku.
"bila nak datang lagi tu? minggu depan?" soalnya petah
" tak lah... insyaallah nanti kalu akak dapat cuti lagi, akak datang umah dynaz ya? "
"kakak janji tau.... tak tipu dynaz kan" ujarnya
" ye lahh.. akak janji.. dynaz belajar rajin-rajin tau.. nanti akak datang lagi.." (promise dgn muka serius) ngee

Masa untuk balik, kembali bekerja... pagi Isnin maksu hantaq ke Melaka Sentral . Bas pukul 1000 pagi. Tiba di Nilai, sahabat tercinta Rafidah menjemput.. Alhamdulillah, bahagia..



p/s Terima Kasih Ya Allah atas kurniaan Kesempatan Bahagia ini..

No comments:

Post a Comment